Maak kennis met Linux Mint

Misschien heeft u iets gelezen of gehoord over Linux Mint, en u zou daar wat meer over willen weten. Dan zit u hier goed ! Deze website is speciaal gemaakt om u goed mogelijk kennis te laten maken met Linux Mint. Met behulp van handleidingen wordt u stap voor stap door Linux Mint geleid (nu ook met handleidingen met video voorbeelden).

Let op: Neem rustig de tijd om alles goed door te nemen (voorkom teleurstellingen en ergernissen). Linux Mint is geen Windows en werkt gewoon anders. Lees ook voor u begint deze beginners fouten door.

Wat is Linux Mint ?

Linux Mint is een snel, slank, veilig en gratis besturingssysteem voor uw computer. Het is een volwaardig alternatief voor Windows en heeft alle software aan boord om te kunnen surfen op het web, mailen, kantoorwerkzaamheden te verrichten of multimedia te aanschouwen (en te bewerken).

Wat is het verschil tussen Mint en Ubuntu ?

Linux Ubuntu is de grote broer van Linux Mint. Het grote verschil is dan ook voornamelijk het uiterlijk (werkomgeving). Mint lijkt veel meer op Windows en is daarom voor veel (beginners) de favoriet. Hoewel ik Linux Ubuntu erg mooi en innovatief vind, zie ik Mint als de knapste dochter van Ubuntu.

Waarom zou u Linux Mint gebruiken ?

Een groot voordeel van Linux Mint ten opzichte van Windows is de beveiliging. Er zijn zeer weinig virussen of andere vormen van malware die draaien op Linux Mint. En die er zijn vereisen een bepaalde vorm van tussenkomst van de gebruiker voordat ze iets kunnen doen, zodat ze een veel mindere bedreiging vormen dan hun Windows-tegenhangers. Met Linux Mint kunt u veilig surfen en internetbankieren zonder dat u gevaar loopt op aanvallen van hackers, virussen en spyware.

Linux Mint werkt prima op minder recente computers, in tegenstelling tot Windows Vista en Windows 7 & 8. Gun daarom u oudere (xp) computer een nieuw leven door Mint erop te zetten.

Nadelen zijn er ook.

Het kan voorkomen dat Mint niet meteen werkt met alle hardware (videokaart of wifi) van uw computer. Dit komt vaak door de hardware leveranciers die het verzuimen om Linux drivers te maken. Het instellen (voor of na installatie) ziet er ingewikkeld uit maar met logisch nadenken is het best te doen. Kijk hier of uw computer geschikt is voor Linux Mint. Heeft u geen ervaring met het installeren van besturingssystemen en stuurprogramma’s, roep dan hulp in van één van de steunpunten. Een computer installeren en configureren (zowel Windows als Mint) is niet voor iedereen weg gelegd. Mint gebruiken na een juiste configuratie is wel voor iedereen weg gelegd.

Mint proberen zonder installeren ?

Ik bezit een paar oude HP Compaq (ex Windows XP) computers waar ik Linux Mint op gezet heb. Hier kunt u dus meteen mee aan de slag zonder eerst Linux mint te moeten installeren (wat heel simpel is op deze machine/hardware). De straat waarde van deze computer ligt rond de € 20 en € 25 euro. Heeft u interesse ? Laat het me weten.

2014-10-13 20.20.39Nieuwe computer met Linux Mint kopen ?

Helaas kun je niet in elke computerwinkel een pc of laptop kopen waarop Linux Mint of Ubuntu geïnstalleerd is. Maar ze zijn er wel, zoek maar eens op internet. Computerstunt is een voorbeeld hiervan.

Heb ik uw aandacht ?

Wilt u weten hoe de Linux Mint werkomgeving eruit ziet ? Bekijk dan dit YouTube filmpje van mijn Linux Mint desktop:

Over Karel

Een computer hobbyist die het leuk vind om mensen te laten overstappen naar Linux Mint.
Dit bericht werd geplaatst in Hoofd en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Maak kennis met Linux Mint

  1. Appie zegt:

    Ik heb nog lang niet alles gelezen, maar het is een prachtige en informatieve site welke u heeft gemaakt. Heel volledig en er is veel tijd in gestoken. Nog even wat lezen en ik zal proberen Linux Mint 10 te installeren op een win7 laptop.
    Met dank en vriendelijke groeten,
    Appie

    • Hallo Appie !
      Bedankt voor je leuke reactie. Maar even een tip ! Installeer geen Mint 10 meer omdat die geen ondersteuning (updates etc.) meer heeft sinds eind april 2012. Ik zou voor Mint 12 of wacht even op Mint 13 (eind mei 2012) gaan. Waarvan de laatste versie (Mint 13) een LTS versie is met 5 jaar ondersteuning.
      Mocht Mint 13 erg afwijkend zijn dan plaats ik hier wel de veranderingen. Dat zal wel wat tijd kosten maar dat heb je met elke hobby.

      Groeten van Karel,

  2. arjo zegt:

    ik wil ook wel weer naar Linux, maar zou wel (ja tochwel) microsoft office geinstalleerd willen hebben. ik heb al wel eens een manier gevonden op internet, maar toch werkte dit niet. is er een manier om ms office werkend op mint te krijgen.

    • Karel zegt:

      Je kan het officepakket niet onder Mint installeren. Dat komt omdat Office van Microsoft is en die maakt echt geen versie voor Linux Mint. Wat je wel kan is de online versie gebruiken die beschikbaar is als je een hotmail, outlook of live mail hebt, maar het dan beperkte mogelijkheden. Om een bestand te openen (of printen) die je gekregen hebt van iemand die office gebruikt is het genoeg.
      Maar bij Mint zit ook een office pakket die echt niet onder doet voor MS office. Heel soms lukt het je dus niet om een word document te openen maar de meeste opent hij normaal. Zo’n document kun je dus alsnog open via je web editor (wat beschikbaar is als je een hotmail, outlook, live mail hebt).
      Succes !

  3. arjo zegt:

    ow ja nog 1 ding wat in me opkomt terwijl ik het demo filmpje over Mint bekijk: is iTunes er al voor Linux? Nee, hoe kan ik dan m’n aankopen doen in de iTunes store als ik op Linux zit?

    • Karel zegt:

      iTunes echt goed werkend krijgen onder Mint kan je wel vergeten. Er zijn pogingen gedaan met Wine (= gratis Windows emulatie programma) en Crossover (=betaalde versie van Wine die ondersteuning biedt) maar die zijn nooit echt gelukt.
      Als je persé met iTunes moet werken (vendor lock) dan zal je een Apple of Windows computer moeten gebruiken. Maar je kan Windows ook virtueel (virtualbox) installeren op je Ubuntu computer. De kans dat Apple ooit een Linux versie van hun programma iTunes gaan uitbrengen schat ik niet erg hoog in.

      Wat ook een mogelijkheid kan zijn is om het programma Winamp onder Wine te installeren in Ubuntu.
      Winamp heeft een plugin waarmee met bepaalde Apple producten gesynchroniseerd kan worden waaronder iPod (Shuffle, Mini, Video, Nano (alleen 1-4G, niet 5e/6e gen) & Classic modellen. Overigens niet met de iPhone. Geen idee of de usb aansluiting onder Wine werkt met bv een iPod Nano.

      Groeten van Karel,

      • arjo zegt:

        Bedankt voor je reactie. Qua player heb ik iTunes niet nodig. Het gaat mij met name om de iTunes store…

      • Arjo zegt:

        ik ga mint mate binnenkort op mn pc installeren als dual boot met xp (aangezien de ondersteuning voor XP gaat stoppen). Ik ben benieuwd!
        Is playonlinux nog een optie om windows programma’s zoals iTunes aan de praat te krijgen? Anders zal ik definitief een dual boot systeem met het (niet meer veilige) windows XP moeten houden

  4. Karel zegt:

    Je kunt beter (als je genoeg intern geheugen hebt) itunes installeren via virtual box. Op die manier heb je nog steeds Windows, alleen een stukje veiliger (in een box). Check deze video eens: http://youtu.be/eIVq1m9Y-3c

    Groeten van Karel,

  5. Bas van Gelderen zegt:

    Beste Karel, ik heb Mint Petra geïnstalleerd en bijna alle programma’s werken prima. m’n Oude laptop is weer supersnel. Ik ben er erg blij mee. Eén tool werkt nog niet naar m’n zin; bluetooth wil alleen maar downloaden naar m’n smartphone en niet andersom. En juist de functie uploaden naar m’n laptop/pc is ’t enige dat ik met bluetooth gebruik. Kun je me zeggen wat ik moet doen om ook die functie werkend te krijgen? Alvast heel veel dank voor je advies.
    Vriendelijke groet,
    Bas

    • Karel zegt:

      Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet weet. Ik gebruik bluetooth totaal niet (hoewel het wel op mijn laptop zit). Voor het up en downloaden van bestanden werk ik via dropbox. Gaat veel sneller en volledig automatisch.
      Maar ik zal eens kijken of ik wat kan vinden over bluetooth en uploaden van bestanden naar de smartphone. Ik vermoed dat het te maken heeft met rechten.

      Groeten van Karel,

      • Bas van Gelderen zegt:

        Ik vind bluetooth gemakkelijker omdat je dan niet met ’n kabeltje tussen smartphone en laptop hoeft te werken. Dus als je er iets over kunt vinden zou ’t mooi zijn. Mocht ’t iets met rechten te maken hebben, dan houdt ’t op natuurlijk. De foto’s en filmpjes die ik upload heb ik overigens zelf gemaakt, dus je zou zeggen dat dat toch zou moeten kunnen. Wat de uitkomst ook mag zijn, dank alvast voor je moeite.
        Vriendelijke groet,
        Bas

      • Karel zegt:

        Nou, ik heb zelf mijn eigen Samsung telefoon maar eens gekoppeld met de laptop. Hij zag hem eerst niet maar nadat ik in de telefoon had ingesteld dat hij zichtbaar was ging het prima. Ik kan nu vanuit het icoon bestanden verzenden naar apparaten en net een mp3 verzonden. Zonder problemen binnen gekregen.
        Tegen welke problemen loop je dan tegen aan Bas ?
        Maar als je veel en vaak wil up en downloaden zou ik toch voor een dropbox etc gaan. Dan heb je altijd je mappen gesynchroniseerd met elkaar. Is ook draadloos.

        Groeten van Karel,

      • Bas van Gelderen zegt:

        Het is me wèl gelukt om bestanden vanaf de laptop naar m’n smartphone te zenden. Maar vanaf de smartphone naar de laptop krijg ik niet voor elkaar. Is jou dat wèl gelukt? Overigens wist ik niet dat je ook via bluetooth bestanden naar dropbox kunt sturen. Ga ik proberen. Dank voor de tip!

        Groeten,
        Bas

  6. Karel zegt:

    Hallo Bas,
    Ik heb deze website gevonden over bluetooth. http://lcardinaals.wordpress.com/2010/05/29/ubuntu-de-perfecte-desktop-verbindingen-bluetooth/
    Maar bij mij kan ik niet bladeren op apparaat om zo dus bestanden vanaf je telefoon te halen.
    Of je met dropbox via bluetooth kan weet ik niet hoor. Uiteraard wel via wifi.

    Groeten van Karel,

  7. Fleur zegt:

    Ook ik besloot mint te installeren op m,n laptop EeePc900HD, tot zover prima, maar de rechterhelft van het toetsenbord, geeft cijfers ipv de correcte letters, bij de linkerhelft isdat gewoon zoals het hoort, is hier ervaring mee? Bij voorbaat dank, dit bericht is vanaf mijn tablet. Fleur

    • Karel zegt:

      Beste Fleur,
      Het lijkt me een gevalletje van de numlock die aan of uit staat. Anders even kijken naar welke toetsenbord instelling je hebt gekozen (systeeminstellingen-toetsenbord).

      • Fleur zegt:

        English (US) maar het is tot nu toe echt een probleem, maar wat fijn dat jullie/jij bestaat in elk geval 🙂

  8. Dick zegt:

    Beste Karel,
    Dank voor je antwoord over “geen draadloos internet” via FAQ.
    Al je voorgestelde stappen doorlopen, echter bij installatie springt het scherm op veel grijze en wat groene (onderbroken) boven elkaar staande strepen en blokjes en na het indrukken van de aan/uit knop krijg ik weer het startscherm. Op de monitor vraagt men dan handmatig het e.e.a. in te voeren (want hij constateert dat de installatie “voortijdig” is afgebroken en dat moet eerst worden hersteld. Via de terminal loopt dan weer alles perfect en dan kom ik weer in een zelfde situatie: de strepen zoals hierboven besproken.
    Zijn er nog meer mogelijkheden?
    Bij voorbaat dank.
    Groet,
    Dick.

    • DickDick zegt:

      Beste Karel,
      Na een halve week van hoe krijg ik toch “!@#$%^&” dat draadloze internet aan de praat…….dacht ik weet je wat ik installeer hem nog een keer opnieuw (vierde keer) en doe eerst de stap die jij bij FAQ hebt toegelicht……..en toen bij de herstart het groene wifi lampje ging branden gaf dat wel een kick van YES hij doet het.
      Karel ik ga weer lekker verder met het afwerken van je lijstej.
      Bedankt voor je informatieve site.

  9. Henk zegt:

    Heb Linux Mint 16 naast windows 7 geinstalleerd. Kan met windows 7 wel het internet op, maar met Linux niet. Open ik netwerkicoon (geeft verbroken aan) dan zijn de beschikbare netwerken wel te zien, maar niet te benaderen. Mijn beide draadloze netwerkverbindingen zijn inactief (grijs), net als de bedrade netwerkverbindingen. Hoe kan ik zorgen dat ik met linux ook mijn netwerk kan benaderen?

    • Karel zegt:

      Zo als ik het lees lijkt het erop dat er geen vinkje aanstaat bij netwerkverbinding. Mede omdat je wel de beschikbare netwerken ziet. Controleer anders even in systeem instellingen – netwerk of alles wel geactiveerd is. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.
      Succes.

  10. Wilfred zegt:

    Hoi karel.
    Ik heb verschillende linux distro’s gebruikt maar loop altijd tegen dingen aan wat niet of half werkt.
    Ik ben dus al weer wat maanden op het vreselijke microsoft.
    Maar nu ga ik het maar weer eens proberen.
    Vraag. Met welke distro kan ik een iphone 5 herstellen? Itunes kan me niet helpen.
    Omdat hij de simkaart niet meer las had ik een poging gedaan om hem via itunes (op windows)
    Te herstellen dat is dus mislukt en nu lijkt de iphone 5 overleden.

    Groet. Wilfred

  11. Georges zegt:

    Kan ik zonder partitioneren met Gparted, Linux Peppermint (in dual boot met Windows 7 64 bit), vervangen door Linux Mint Maya ? Ik heb dat ergens gelezen dat je bij installatie in het begin een optie kunt aanvinken zodat de ene Linux versie de andere eenvoudigweg vervangt (lijkt me tenslotte de simpelste manier). Bedankt.

    • Karel zegt:

      Check de handleiding ‘handmatig installatie’. Daar kun je inderdaad door alleen de bewuste (Linux Peppermint) partitie toe te wijzen heb daarop laten installeren. Belangrijk is dat je het aanhechtpunt niet vergeet.
      Oja, een beetje verstand van partities kan ook geen kwaad.

      Succes !

      • Georges zegt:

        Dank voor de reactie. Probleem is dat er geen optie is die vermeldt: “Linux naast Windows installeren”. Dit zou iets te maken hebben met het aantal partities. Nu ben ik even in de war. Hoe los ik dit op aub ?

      • Karel zegt:

        Klopt, als je meer dan 4 primaire partities hebt dan zal je er eentje vrij moeten maken. Standaard heb je een recover, wissel/swap en de c: schijf als partitie, en als je dan de c: ook nog eens door de helft hakt (c: & d:) zijn de primaire partities gewoon op.
        Maar je schreef dat er al Peppermint op staat ? Dan overschrijf je hem toch ? Dat moet je doen bij ‘iets anders’ en zoals beschreven staat in de handleiding.
        https://overstappen2linuxmint.wordpress.com/cursus-linux-mint/her-installatie-mint/

        Het is allemaal best lastig. Mijn advies is ook ‘installeer hem op een nieuwe pc of harddisk’ mits beschikbaar uiteraard. Dan heb je geen gedoe met partities etc. Ik heb zelf 4 harddisks met verschillende Linux distributies erop. Op die manier houdt je het fysiek apart en kan er weinig mis gaan.
        Ben je meer ervaring in Linux, dan kun je altijd nog een dual installatie doen.

        Succes !

Geef een reactie

